A 13 "ŐSSZABÁLY"

 
 

James Naismith 13 eredeti szabálya (1891. december)

„A játék célja, hogy a labdát az ellenfeled kosarába tegyed. Ez történhet úgy, hogy a pálya bármelyik pontjáról dobod a labdát egy vagy mindkét kézzel, a következő feltételek szerint:   A labda közönséges futball-labda legyen.

1 .A labdát bármilyen irányba lehet dobni egy vagy mindkét kézzel.

2. A labdát bármilyen irányba lehet ütni egy vagy mindkét kézzel (sohasem ököllel).

3. A játékos nem futhat a labdával. A játékosnak arról a helyről kell eldobnia, ahol elkapja, annyi engedménnyel, hogy ha futás közben kapja a labdát, próbáljon megállni.

4. A labdát kézben kell tartani. A karokat és a testet nem lehet használni labdatartásra.

5. Az ellenfél részéről semmi taszítás, fogás, lökés, gáncsolás vagy ütés nem engedélyezett: ennek a szabálynak egyszeri megsértése hibának minősül, a másodiknál ki kell állnia a következő kosár megszerzéséig, vagy ha nyilvánvalóan sérülést akart okozni, a játék hátralévő idejére ki kell állítani, csere nélkül.

6. Hibának minősül, ha a labdába ököllel ütnek, ha megszegik a 3., 4. illetve az 5. szabálypontban foglaltakat.

7. Ha bármelyik fél sorozatban három hibát követ el, az az ellenfélnek egy kosarat jelent.

8. Kosár akkor esik, ha a labdát a pályáról a kosárba dobják vagy ütik, és ott is marad, feltéve, hogy a kosarat védők nem érnek hozzá, vagy nem zavarják meg a dobást. Ha a labda a peremen nyugszik, és az ellenfél megmozdítja a kosarat, gólnak számít.

9. Ha a labda a játéktéren kívül kerül, az dobja vissza a pályára, aki először ért hozzá. Joga van 5 másodpercen át tartani a labdát, háborítatlanul. Vita esetén a játékvezető dobja be egyenesen a pályára. A bedobó játékos 5 másodpercet kap; ha tovább tartja a labdát, át kell adnia az ellenfélnek. Ha bármelyik fél késlelteti a játékot, a játékvezető hibát ítél annak a csapatnak a terhére.

10. A játékvezető a játékosok ténykedését bírálja el, feljegyzi a hibákat, és közli a vezetőbíróval, ha 3 egymást követő hiba történt. Jogában áll kiállítani játékosokat az 5. szabálypont alapján.

11. A vezetőbíró a labda bírója, ő dönti el, mikor van játékban a labda, mikor a játéktéren belül, melyik csapaté a labda, és ő figyeli az időt. Ő dönti el, mikor született gól, számon tartja az eredményt, és minden egyéb feladatot ellát, amit általában a bírók szoktak.

12. A játékidő kétszer 15 perc, a két félidő között 5 perces pihenővel.

13. Azt a csapatot, amelyik ez idő alatt a legtöbb kosarat szerzi, győztesnek nyilvánítják. Döntetlen esetén, a csapatkapitányok beleegyezésével, tovább folytatódhat a játék a következő kosárig.”